Какво е и какво не е дигитална България?

Отговорите – в годишното проучване InnovationShip 2017


От Alexandra Kozbunarova, публикувана на 15 декември 2017

България може да е captured state, но има как да си отвоюва икономическата свобода. 

Проучването InnovationShip го доказва с данни за иновативните бизнеси в страната.

Райчо прави минисателити, които могат да преобрърнат космическите изследвания. Спас принтира кожа, благодарение на което клиничните изследвания могат да се случват без лабораторни животни, а процесът по тестване на лекарствени и козметични препарати ще се скъси с години. Димитър прави софтуер, който елиминира нуждата от хартиено билетче в трамвая. Продуктът на Юлиян позволява автомобилът ти да запали, само ако сканира твоя пръстов отпечатък. Христо може да превърне в електричество енергията на играещото ти дете.

Това са все български стартиращи компании от последните няколко години и имат потенциала да променят цели индустрии, а за тях самите ние знаем твърде малко. Същевременно светът си мисли, че България е просто една проядена от корупция малка държава в Европа. От части това се дължи на липсата на данни и видимост на чистия бизнес в страната, което е и част от причината от 2016 г. да се провежда годишно проучване на дигиталните компании – InnovationShip| Digital.

Какво не е дигитална България...

Според Digital Innovation Society Index (DESI) за 2017 г. България за пореден път е на дъното. По-конкретно – на 27-о място в Европейския съюз. В The 2016 Startup Nation Scoreboard се намираме на 25-а позиция по политики в подкрепа на иновациите.

Нашата екосистема отсъства от European Startup Monitor за 2016. В платформата EU-Startups няма секция България. Познайте сега колко ни разпознават като дестинация за стартиране на бизнес и колко точно инвеститори са чули за България.

Всичко това не е случайно – за разлика от страни като Естония, тук няма целенасочени политики в подкрепа на стартъп екосистемата. Причината – тази култура и спецификата на стартиращия бизнес са енигма на политическо и административно ниво. Образоването по тези етажи няма обаче как да започне без данни.

И какво е дигитална България

Екосистемата от иновативни стартъп компании до момента съществува паралелно и без намесата на държавата, въпреки че в периода 2012 - 2016 г. средствата, които катализираха развитието ѝ, бяха разпределени към частни фондмениджъри през държавна инициатива. Към 2017 г. в България има стабилизираща се екосистема от основно дигитлни микро- (70%) и малки дигитални (26%) предпрития.

Положителна тенденция е, че иновтивният български бизнес има все по-добри финансови показатели и изключително експортно ориетиран, показват данните от годишното проучване на средата Innovationship|Digital. Едва 9% от българските дигитални компании не генерирaт приходи, 78% от тях работят за външни пазари, откъдето идват и основните им обороти.

Без да изостават от световните трендове, българските компании също разработват най-нашумелите технологии – изкуствен интелект, блокчейн, облачни технологии, big data анализи, биометрия.

Най-често клиентите им са други бизнеси и корпорации.  На този етап съществува огромен неразгърнат потенциал – индустриалите иновации и дигитализацията на традиционните производства в България, което е възможна посока на развитие за местните иновативни компании.


Най-добре пазената тайна в България  – потенциалът на дигиталната ни икономика.

Аутсорсинг дестинация, ама друг път

Една от интересните находки на доклада е, че над две трети от дигиталните ни компании са в сферата на услугите, като 41% преглагат дигитални услуги като програмиране, или иначе казано – аутсорсинг.

Напук на разпространеното схващане за преобладаващата “ишлеме” IT икономика, има и аргументи, че наличието на малки български аутсорсинг компании е по-скоро положителен сигнал.

“Има немалко примери за успешни български компании като Imagga например, които започват от кодене по поръчка и се превръщат в продуктови компании, след като идентифицират нужди на клиентите си.” - коментира основателят на най-големия IT портал в България DEV.BG Ивайло Христов в дискусия за посоката на дигиталната екосистема на конференцията EDIT4tomorrow. По думите му, именно фактът, че аутсорсинг бизнес се започва по-лесно и с минимални инвестиции, е причината към момента профилът на дигиталната ни икономика да е по-скоро такъв, но това е и възможност.

Очаквайте скоро серия истории от и за екосистемата. Пълният доклад InnovationShip|Digital можете на намерите тук: http://edit.bg/

 

Автор
още по темата

още от Решения за България: Digital