По пътя към еднорога: Момчил Кюркчиев от Leanplum в НоваториТЕ27

Последно обновяване на статията на 20 февруари 2020 година с информация за новите 27 милиона щатски долара, които компанията привлече.


От Марин Маринов, публикувана на 30 септември 2019

Възможно ли е български стартъп да се превърне в еднорог? Какви са трудностите при израстването на една компания? Как се управлява проект със 100 милиона долара инвестиции? Какъв е пътят към успеха?

По тези и други въпроси си говорим с Момчил Кюркчиев в новия, специален брой 27 на “НоваториТЕ”. Момчил е и съосновател на Leanplum - една от бързоразвиващите се глобални компании за модерен и умен мобилен маркетинг. Базирана в Силициевата долина в Сан Франциско, Leanplum поддържа офиси в Ню Йорк, Амстердам и Сингапур, а в София е разположен основният технологичен хъб на компанията. Месечните активни юзъри, чиято мобилна интеракция компанията иска да подобри, наброява вече 500 милиона, а за 2019 година Leanplum е достигнала до над 2 милиарда души, които използват приложения и уебсайтове с инсталирани продукти на компанията. Сред клиентите на Leanplum са Tinder, TED, Tesco и Zynga.

Към момента стартъпът е на път да се превърне в първия еднорог с български корени. На 20 февруари 2020 година Leanplum привлече 27 милиона щатски долара инвестиции от Norwest Venture Partners, Shasta Ventures, Kleiner Perkins, Canaan и Launchub - това са същите инвеститори като през 2017 година и затова Leanplum описва този рунд като втора част на Series D. Новите средства ще бъдат използвани за развитие на продуктите и go-to-market експанзия. Вече общо набраната сума от инвеститори е над 125 милиона щатски долара. Освен привлечените инвестиции на 20 февруари Leanplum обяви и промени в управленския си екип - за главен изпълнителен директор (CEO) е назначен Джордж Гарик, бивш ръководител на Flycast, Placeware, Wine.com и Tapjoy. Момчил, който до този момент беше CEO, поема управлението на продуктите на Leanplum като CPO (chief product officer), а Гарик става и президент, сменяйки Кейт Фитджералд, бивш вицепрезидент на Oracle Marketing Cloud.

“Имаме две мисии като компания -  да изградим следващата генерация маркетинг, който създава релевантен маркетинг, а не спам,” обяснява ни Момчил по време на интервюто за "НоваториТЕ".

“[Другата] ни мисия е да изградим компания, която да има български корен и да е нещо, което да вдъхнови други хора в България да напуснат удобната си работа и да стартират собствен проект или да се присъединят към стартъп. Защото от нещо малко, от нещо, което е създадено в България, можем да продаваме по цял свят. Това ме кара да се чувствам горд.”

НоваториТЕ 27

Момчил е родом от Русе. На 19-годишна възраст заминава да учи в Съединените щати, където записва тройна специалност в областта на математиката, компютърните и изчислителните науки в държавния университет на щата Ню Йорк. След това завършва магистратура по Софтуерно инженерство и управление от университета “Карнеги Мелън”.

Към Силициевата долина го отвежда работата в Google като водещ инженер. Опитът в световния гигант се оказва ключов, защото мотивира Момчил да излезе от зоната си на комфорт - високата заплата, добрата работна среда, възможностите на световна фирма, сигурността - и да създаде собствена компания.

Как се случва това?

В Google не оценяват предложението на Момчил и на неговия колега Андрю Фърст за промяна на начина на таргетиране на потребители на мобилни видеа или казано по-просто - кое видео да се показва като свързано на даден потребител, така че той да е удовлетворен и да продължи да потребява дадената услуга.

“В Google видяхме проблем - как гледането през мобилно устройство променя начина на гледане и ангажиране,” споделя Момчил.

Затова Момчил и Андрю създават Leanplum: маркетинг платформа, която помага на компаниите да персонализират по-добре и по-релевантно мобилно съдържание за крайния потребител, така че той да остане доволен и ангажиран.

Да създадеш компания

Според Момчил, има два типа компании. Едните са тези, които са създадени от желанието да се разреши личен проблем - това са B2C (business-to-consumer) проектите, или фирмите, които продават директно на потребителите. Например, приложението за запознанства Tinder, което помага да си намериш партньор, допълва Момчил. Вторият тип са компаниите, които са създадени от хора, мотивирани от желанието да разрешат проблем от предходен техен работодател - или B2B (business-to-business) проектите, които предоставят стоки или услуги на други фирми. Според Момчил, Leanplum е от вторият тип, защото се опитва да създаде нов тип маркетинг за мобилния свят и да разреши проблем от Google.

“Един от трудните моменти при стартирането на компании е, когато разбереш, че не си първи и разбереш, че имаш конкурент,” споделя Момчил.

“Но пък щом има конкурент, значи има и пазар."

Разбира се, създаването на стартъп е свързано и с редица други предизвикателства, особено т.нар. първи неща:

  • Да намериш първия клиент, когото да убедиш да се съгласи да тестваш върху него продукта си;
  • Да намериш първите инвеститори и да ги убедиш да те подкрепят, въпреки че не е ясно дали други ще ги последват;
  • Да намериш първите служители и да ги мотивираш, защото те ще работят заедно със съоснователите, но няма да носят славата на съоснователи, ако проектът стане успешен.

Момчил Кюркчиев в офиса на Leanplum в София.

Пътят нагоре

От основаването си през 2012 досега Leanplum  се развива повече от успешно и е една от надеждите на българската стартъп индустрия за създаването на първия еднорог с български произход (постигане на капитализация от 1 милиард долара).  

“Когато развиваш продукта, сменяш фокуса или се разрастваш, много е важно непрекъснато да оценяваш дали клиентът, който имаш, е правилният клиент и дали разрешаваш най-важния проблем при него. Това е нещо, което всеки един главен изпълнителен директор на една компания трябва да прави,” обяснява ни Момчил.

“Много е лесно, когато се разрастваш да правиш по малко от всичко. Това е голяма грешка при стартъпите, защото това е борба за оцеляване и в един момент не си добър в нищо.”

Средата в България

Момчил планира да продължи с развитието на базата в София. Офисът в столицата следва петте основни принципа и ценности на компанията: ръководи смирено, избягвай политиката, преследвай иновациите, върши задачите и показвай признателност.

“Продължаваме и ще продължаваме да инвестираме в София. Много ми харесва средата тук, защото имаме много талантливи хора и като лидери, и като инженери, и като други роли. На мен лично ми харесва, че имам възможност да създам продукт в България, който да може да се продава на световно ниво и да сме една малка частичка от тази екосистема от стартъпи, която се изгражда в София,” разказва ни Момчил и допълва:

“А най-важното за еднорозите е човек да не се отказва. Когато си в един стартъп има моменти на несигурност и на успехи и те следват един след друг. Много компании просто се отказват и нямат силата да продължат. За да има еднорози от България, хората трябва да са постоянни и да не се отказват.

Какво още мисли Момчил, вижте във епизод 27 на "НоваториТЕ".

EDIT

Една програма на MOVE.BG в подкрепа на дигиталния бизнес. Анализираме световни, европейски и национални тенденции, дискутираме върху съществуващите проблеми пред стартиращи и млади компании и заедно търсим решения за създаването на среда, която подкрепя иновациите и привлича инвестиции. Работим за насърчаване на взаимодействието между различни представители на дигиталния бизнес, обмена на опит и идеи и изграждането на една съвременна дигитална екосистема.

Програмата EDIT на MOVE.BG провежда ежегодното и единствено по рода си изследване на стартъп екосистемата в България Innovation Ship. Програмата организира и поредица от специализирани уебинарикоито дават ключови познания за развитието на дигиталните бизнеси.

Създаваме заедно нашето дигитално утре!

Автор
още по темата

още от Новаторите