За развитието на София в градоустройствено отношение ни разказва нашата читателка Маргарита Василева.
Оформянето на учебното съдържание по българска история в училище е отговорност към бъдещите поколения. В това се обединиха участниците в дебата „Ролята на обучението по българска история в училище“ - проф. д-р Евелина Келбечева, преподавател в Американския университет в България, доц. Симеон Симеонов от Института за балканистика с Център по тракология към БАН, и Богдан Чиновски, учител по история в Националната гимназия за древни езици и култури (НГДЕК). Дебатът беше организиран от столичния район „Оборище“ и фондация MOVE.BG на 8-ми май във Военната академия „Георги Ст. Раковски“.
Дебатът
В училището, съхраняващо в най-голяма степен спомена и завета на строителите и бранителите на съвременна България, проф. Евелина Келбечева изтъкна тежките последствия за българското общество от дългогодишната липса на адекватна и критична оценка в учебниците по история на режима на Българската комунистическа партия след неговото срутване. Според нея, съществува огромна пропаст между академично създадената модерна историография, от една страна, и от друга страна – историята като публично „знание”, като насложени и неизтребими митове и пропагандни клишета. Проф. Келбечева сподели притеснителни данни от социологическо проучване на „Алфа рисърч“ от 2014 г., според което само 45% от българите имат отрицателно отношение към Тодор Живков, а общо 94% от най-младото поколение (16–30 г.) не знаят почти нищо за периода на неговото управление.
Водещият на дискусията д-р Ангел Златков, проектен координатор на програма “Моята българска история” на MOVE.BG, сподели пред присъстващите убеждението си, че погледът към миналото в голяма степен определя нашето настояще и бъдещето на нацията. В този смисъл, според него, в учебното съдържание по българска история трябва да се наблегне върху събития и процеси, оставили дълбока и травматична следа в българската нация като „Възродителния процес“, установяване на диктатурата на Българската комунистическа партия (БКП) и възстановяването на българската държавност през втората половина на XIX век. Д-р Златков изтъкна ролята на училището като най-доброто място за дебат между младите хора по въпроси, по които в продължение на години недобросъвестни анализатори, експерти и журналисти целенасочено се стремят да разделят българското общество.
Доц. Симеон Симеонов сподели впечатленията си от обучението си в Съединените американски щати и Германия, като отбеляза, че българската хуманитаристика има всички предпоставки да участва активно и приносно в международните изследвания по въпросите на национализма и тоталитаризма. Той определи като положителна промяната в съдържанието на учебниците по история през последните години и особено факта, че понастоящем те съдържат множество исторически извори, които дават възможност на учениците да се запознаят с автентични документи от близкото и далечното минало. Мнението му бе подкрепено и от младия учител Богдан Чиновски, според когото едно от водещите умения, които учениците следва да развият в часовете по история, е да могат свободно да дискутират, да изказват мнения и да дават оценки.
Следeте каналите на “Моята българска история”, за да разберете още за следващите ни събития и инициативи - последвайте ни във Facebook - линк тук, и в Instagram - линк тук.
Моята българска история
Една програма на MOVE.BG, с която популяризираме българската история и стимулираме нейния обективен прочит чрез иновативен модел на включване и съучастие. Организираме специализираното предаване “Историци и истории”, чрез което обсъждаме важни исторически теми с доказани експерти. Предаването стимулира неидеологизираното обсъждане на нашето общо минало както и съвременното му измерение.
Програмата поддържа и интерактивна историческа карта на България, защото в сърцето на “Моята българска история” е идеята, че всички ние заедно създаваме съдържанието на нашия общ исторически разказ. Вярваме, че за да продължим напред в общото ни бъдеще, първо трябва заедно да разкажем и познаваме общото ни минало.
Помогнете ни да намерим заедно частите на нашия общ пъзел!
Разкажете ни история на нашата интерактивна карта! Защото всяка история освен лична е и наша обща!
Моята българска история- твоята история е нашата обща история!